Änglar & Demoner

Äntligen har den kommit! Jag har väntat på denna film och nu ligger dvdn här bredvid mig.

Filmen är en uppföljare till Da Vinci koden. Tom Hanks har åter igen tagit på sig rollen som professorn Robert Langdon. Ayelet Zurer spelar Langdons motspelerska, Vittoria Vetra en forskare. Ewan McGregor finns även med i ganska stor roll, och det med bravur enligt mig. Jag har endast sett honom i Moulin Rouge men nu ska jag nog se några fler filmer med honom i. Och svensk som man är så måste jag bara påpeka att Stellan Skarsgård är med i filmen, en sak som helt hade gått förbi mig!

Filmen är då en uppföljare till Da Vinci koden, dock så stämmer inte det med böckerna, då det är tvärtom men jag gissar av en önskan att förenkla saker så gjorde dom så.
Robert Langdon blir bönbedd av Vatikanen att hjälpa dom rädda fyra kardinaler som blivit kidnappade av en person som hävdar sig vara Illuminati, en gammal fiende till kyrkan. Langdon kommer till Vatikanen i en kaotiskt tid, påven har dött och en ny ska väljas, inte helt smärtfritt visar det sig. Att rädda kardinalerna visar sig vara en jakt mot tiden då kidnapparen har en bomb som består av antimateria - ett ämne som kan få halva Rom att försvinna i explotionen. Langdon använder sig av en flera hundra år gammal väg som beskrivs i gamla dokument för att hinna fram i tid.

Ron Howard var regissör för denna film, precis som för Da Vinci koden. Och han lyckades att uppfylla alla föväntningar som fanns efter första filmen och jag hoppas bara att han kommer regissera nästa film.

Hans Zimmer har gjort musiken och det nog ingen enkel uppgift han hade. En film i Vatikanen, den heligaste platsen på jorden för vissa personer. Men den är ändå ganska mycket "Hollywood", mycket biljakt och explosioner. Sen så är det även vissa bitar då det är mycket prat men musiken måste ändå finnas där, för att hålla intresset uppe och att föra filmen vidare. Hans Zimmer har länge varit en favorit för mig. Han har gjort musiken till Pirates triologin, Sprit, Lejonkungen, Prinsen av Egyptien, Gladiator för att bara nämna några.

Filmen var jättebra och jag rekommenderar att alla ska se den, fast det är ju ett plus om man tycker om mysterier och såna filmer. Annars kanske den blir lite tråkig... fast det betvivlar jag för enligt mig har filmen lite av allt.

Betyget blir faktiskt 5 av 5! Mycket av det tror jag är pga jag har en riktigt softspot för mysterier i alla dess former.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0